Játék egy öreg motorral

X4 - 125

21

2015. március 23. - bervas

Pénteken szólt haver, hogy kész a blokkfél. Akkor volt a lik, hogy beletekert egy aluhengert, oszt jól belehegesztette körbe. Vagy 10 foknyi rész kimaradt, ott valamiért nem fért hozzá a pálcával, de talán jó lesz. A hengert kifúrta, lett bele picike csavar leeresztőnek. Ennek igen örültem. Loholtam vele haza a garázsba, fejet törni. Végül a lustaság győzött, és nem kenegettem ki a hegesztés környékét semmilyen tömítőanyaggal. Bíztam az alumíniumban.

Szombaton hamar lepucoltam a blokkfelek tömítő felületeit, és összeraktam a feleket. Összeválogattam a két blokkból a megfelelő hosszú csavarokat, majd sorba húztam őket, mind a tizenhetet. A szükséges három helyre került alu tömítőalátét. Dolgozott a nyomatékkulcs rendesen. Csak egyetlen csavar maradt kattanás nélkül, ott nem akartam végletesen megszakítani a menetet. Utána kapott új szimmeringet a váltókar, ment össze a kapcsoló mechanizmus. Aztán ment fel a kuplungkosár, majd a belső kosár. Ahogy nézegettem, láttam, hogy gyanúsan nyúlott egyik-másik rugó, így inkább levettem vissza a belső kosarat, és kicseréltem a tartalék blokk belső kosarára. Leírva gyorsnak tűnik, de totojázós, lassú meló volt. Ezután visszaraktam a lamellákat, és nekiláttam begombolni a rugókat. Csak négyszer pottyantottam bele a tüskéket a kuplung belébe. Olyankor a meglevő rugókat visszagomboltam, levettem a kuplung fedelét, és kezdtem előröl a folyamatot. Aztán leellenőriztem az olajvezető tömítést a kuplungdeknin. Kicseréltem a berúgókar szimmeringjét, kitörölgettem a régi olajat, majd feltettem a deknit.

Vasárnap nekiláttam lepucolni a mocskot a vázról, amíg hozzáfértem. Lekapartam az évtizedes sarat és olajsarat. Levettem a sztendert, kimostam a rozsdát a tengelyéből és újrazsíroztam. Kimostam a kuplung kiemelő deknit. Közben a váz megszáradt, mehetett fel a sztender, majd a vázba a blokk. Mindez szépen lassan, figyelve, gondolkodva. Aztán feltettem az olajtartályt, és nekiláttam légteleníteni a 7 cm légbuborékot az olajcsőből. Rugdostam, pörgettem a főtengelyt, közben ütközőig nyitva tartottam az olajszivattyút. Amikor elfáradtam a rugdosásban, úgy 1-1,5 cm légtelenítés után, akkor rakosgattam fel mást: láncot, láncvédőt, kuplungkiemelő deknit. Megforrasztottuk a kondikra a vezetéket, mert a sok pakolásban kezdtek kiszőrösödni a régi forrasztásból. Már csak 2 centi légtelenítés volt hátra, amikor a nagy ütköztetésben letörtem az olajszivattyú ház ütközőjét.

Volt másik szivattyú, csak nem tudtam kinyitni ennek a rögzítő csavarjait. Jobb híján csak a szivattyúfejet cseréltem, amin az ütköző lakott. Ezzel is elment vagy negyven perc, a gondolkodással együtt. Ettől fogva óvatosabban ütköztettem, és sikerült befejezni a légtelenítést. Utána felpattantak a kipufogók és a lábtartók. Attól tartottam, újra kell perselyezni a bal hengerben a meneteket, de meg tudtam őket húzni, ahogy kellett. A jobb lábtartó egyik szilentje szét volt esve. Olajálló gumicső volt pont abban a méretben, úgyhogy azt is sikerült megpatkolni.

Ezek után jöttek a porlasztók. Az eredeti hibajelenség az olajfolyás mellett az volt, hogy hol ment a 110 autóúton, hol csak a 70. Szétszedtem először a balos karbut. Az úszóházban volt mindenféle érdekes piszokdarabka, ezt kipucoltam. Kivettem és kifújkáltam a fúvókákat, a tűszelepet, a keverőcsövet. Ugyanezt eljátszottam a másik karbuval is, majd ment minden a helyére. A jobbos karbuban lakott a fúvókákban némi vízgyanús anyag, más semmi dugulást nem találtam. Feltettem a tankot, az ülést, és próbáltam indítani.

Második rúgásra indult a masina, de nem úgy, ahogy eddig. Visszafogottan, halkan járt 2000 körül, nem pörgött ész nélkül 3000 táján a szívatóval. Valószínűleg az eddig fals szívás lehetett a hiányzó blokkcsavar miatt. Visszatoltam a szívatót, hagytam melegedni a blokkot. Fél percen belül igen randa hangja lett, kifújt a bal kipufogó tömítés. Próbáltam a csavarokon húzni, de nem ment. Megint gondolkodtam egy sort a leállított motor mellett, míg hűlt a kipufogó. Utána visszavettem a csavarokat, és kicsit fordítottam a már valamilyen helyzetbe beállt tömítésen. Újabb csavarmeghúzás, indítás. Ekkor már nem fújt ki. Uff. Jött a kuplunghézag teszt, pár próbakör az udvarban. Fogáspont van, csak változó, nem állt össze a rendszer még. A motor nyugodtabban jár, már 3000-től húz. Pici járatás után megjön a jobb csapszeg hangja alapjáraton, de ez egy darabig így marad. Közben lemenni készült a nap, a hosszabb teszt máskorra marad.

Az olaj továbbra is csöpög a blokkból. Abból a 10 behegesztetlen fokból hiányzik a tömítőpaszta. Most egy darabig nem fogom szétszedni.

A bejegyzés trackback címe:

https://gt125.blog.hu/api/trackback/id/tr997296897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása