Játék egy öreg motorral

X4 - 125

28

2015. június 16. - bervas

Ma belevetettem magam a megoldandó problémákba.

Eléggé rázott rossz úton a gép, úgyhogy belenéztem az első villába. A szétszedés könyv szerint ment. Egy óra munka után ott hempergett a bontott villaszár az asztalon:

dsc02722b.jpg

A GT elég jól dokumentált. Az alsó villaszáron a fontosabb adatok:

dsc02721b.jpg

X4 villaszár, jobbos. A rugókat belső kulcsnyílású csavar tartja a helyén:

dsc02723b.jpg

Így néznek ki a rugók:

dsc02725b.jpg

A rugó bilineáris. Felül a sűrű menetű rész, alul a ritkább menetű. Alattuk az összes olaj, ami a villában volt. Nem sok. Így érthető lett, miért nem csillapított. Kis tisztogatás után beöntöttem a 131 ml olajat a szárakba, és nekiláttam összerakni. A szár végében a menet elég mélyen van:

dsc02724b.jpg

Ebbe kell előfeszítés alatt betekerni a belső kulcsnyílású csavarokat. Kézzel nem megy, kellett hozzá speciális célszerszám:

dsc02735b.jpg

Ez végül elkészült.

Amíg folyt a régi olaj a szárakból, ránéztem a féknyereg rögzítésére. Újrametszettem a menetet a csavarokon és újrafúrtam a nyeregben. Most már rendesen meg lehet húzni.

Ellenőriztem a gyújtást. Az előgyújtás jelzésen van, a megszakító hézagok az alsó határ felé. A gyertyák őzbarnák, úgyhogy egyelőre nem nyúltam semmihez.

Feszítettem a láncon, mert nagyon nyúlik. Ha már nyúlik, kibontottam a kuplungot, hogy lássam, milyenek a gumitömbök a gyári bontatlan kosárban. Itt a kuplung, újra:

dsc02736b.jpg

A kosár még gyári szegecselésű:

dsc02738b.jpg

dsc02739b.jpg

A szegecsek leflexelve és kiütve:

dsc02740b.jpg

A fedél alatt ugyanazt láttam, mint a másik kosárnál:

dsc02741b.jpg

A hat elemből kettő gyűrű és négy tömör blokk. a gyűrűk nagyobb átmérőjűek, mint a blokkok. Itt még az eredeti helyükön vannak, vigyáztam, ne guruljanak szét. Kicsit elméláztam az elrendezésen, majd meglett a megoldás. Úgy tűnik, a rugómerevség progresszív. A gyűrűk az azonnal működő lágyabb rész, a blokkok a tömörebb felkeményedő. Természetesen itt is el voltak törve a gyűrűk és egy blokk is elrepedt.

Mivel csak egyetlen méretű nagy lyukasztóval készültem, csak egy blokkot vágtam ki az olajálló gumilemezből. A belsejét kilukasztottam, hogy legyen gyűrűs. Mivel a lemez vastagabb volt, mint a tömör blokkok lemeze, úgy gondoltam, jobban fog csillapítani, ha összeszorítom a szegecsekkel. Próba, szerencse.

A sok szerelés után kora este lett időm tesztelni. Úgy tűnik, az elvégzett munka megérte. A szokásos tesztút valahogy simább lett. A sebességváltáskor tapasztalt csattogás és rángatás gyakorlatilag megszűnt. Most már az ülésvason ülve is lehet nem nulla kényelemről beszélni.

A motor ereje olyan amilyen, ennek a problémának a megoldásán is dolgozom.

A bejegyzés trackback címe:

https://gt125.blog.hu/api/trackback/id/tr697544434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása