Játék egy öreg motorral

X4 - 125

17

2015. március 01. - bervas

Szóval az történt, hogy megjöttek a dugattyúgyűrűk, szép gyári kivitelben, gyári dobozban. Csakhogy ugyanarra furatra többféle dugattyú és gyűrűváltozat létezett. Volt a gyári GT 125, amely felül trapéz, alul téglalap gyűrűt kapott. Volt a GT 125 X4, amely alul-felül trapéz gyűrűt kapott. Ezen túl vannak a más típushoz való, de azonos méretű Suzuki dugattyúk két téglalap alakú gyűrűvel.

Erre akkor jöttem rá, amikor egy estét dugattyúgyűrű próbálással, horony pucolással és fejtöréssel töltöttem. Az új gyűrű szép volt, önmagában passzentosan ment a hengerbe, de a felgyűrűzött dugattyút egyszerűen nem lehetett begyömöszölni a hengerbe. A fórumokat böngészve más is szembesült ezzel a problémával. A trapéz és téglalap gyűrűket a hornyokba próbálva kiderült, hogy nekem mindkét horony téglalap gyűrűs. Ezzel az is kiderült, hogy nem tudok mit kezdeni a gyári gyűrűkkel. A két téglalap gyűrű csak egy hengerhez elég, a netes források gyűrűi kibogozhatatlan kivitelűek, és még egy lutri rendelésre nincs keret.

Nekiláttam helyben gyűrűt keresni. Elvileg azonos méretet viszonylag fillérekért találtam. Amikor újra magában és dugattyúval együtt belepróbáltam a hengerbe, ugyanazt tapasztaltam, mint az előbb. Ettől kicsit felment a vérnyomásom. Aztán kicsit lenyugodtam, és kerestem olyan csiszolóeszközt, ami belefért a horonyba. Aztán csiszoltam, kapartam, csiszoltam, kapartam, míg végül szimpatikusan nem mozgott a névleg négy egyforma gyűrű a négy horonyban. Aztán jöttek az újabb hengerbe próbálások. Egészen addig iteráltam, amíg már csak egy-egy gyűrű szorult egy picit a helyén a hengerben.

Amikor ezt befejezettnek nyilvánítottam, nekiláttam a hengereknek. Menetfúróval átfésültem a kipufogó csavarok kusza és hiányos meneteit. Ha már ott voltam, felpróbáltam a kipufogókat a hengerekre, meghúztam a csavarokat. Az egyik menetmaradék azon nyomban meg is szakadt. Levettem a kipufogót, és kivettem az odakészített Vcoil felfúróját. Az egy mérettel nagyobbat, véletlenül. Akkor már olyan fáradt voltam, hogy csak akkor realizáltam a problémát, amikor végigfúrtam a furatot. Ettől megint felment a vérnyomásom.

A kincsek között túrva találtam Diamant ragasztót, ami elvileg jó a fémre. Összekevertem a fémport és a műgyantát, és tőcsavart ragasztottam a friss túlméretes furatba.

Innentől mentek összefele a dolgok. Csapszeg, dugattyúk, csapszegbiztosítók. Új hengertalp tömítés, új hengerfej tömítés, nyomatékkulcsos meghúzás 10 Nm-rel. Kipufogók fel, kompresszió mérés. Bal henger ugyanannyi, mint kopott gyűrűkkel, jobb henger fél barral jobb. Majd kialakul. Ha már menet közben voltam, gyártottam új légszűrőt szivacs anyagból, és megitattam olajjal. Méretre szabtam új olajcsövet a jobb hengerhez is. Az olajszivattyút tökig rátekerve, kivett jobb gyertyával próbáltam életre kelteni a motort. Két rúgás kellett hozzá, és szaporán pörgött a bal henger. 2000-3000 fordulatot tartva szépen látszott, ahogy az olajszivattyú tölti fel a friss csövet. Amikor feltelt, visszatettem a jobb gyertyát, és szépen járt a két henger. Jöhetett a próbaút.

A próbaúton 900 m alatt elengedett a tőcsavar ragasztója. A hazaút elég hangosra sikeredett. Utána próbálkoztam Vcoil-t tenni a vékony maradék ragasztórétegbe. Ez tartani látszott. Közben a sok szereléstől átszakadt ugyanannak a hengernek a másik kipufogó csavarja is. Az is kapott Vcoil-t. Ekkor már nem mentem próbaútra, csak a garázs előtt járattam a motort az esti sötétben, a szomszédok nagy örömére. A ragasztónak 5-6 perc járatás kellett az elengedéshez.

Itt már erősen vakartam minden nem viszkető testrészemet. Nagyon nem akartam egy mérettel nagyobb csavart tenni a kipufogó rögzítéshez, mert akkor a kipufogócső furatát is fel kellett volna fúrni. Ahogy szenvedtem a Vcoil doboz felett, megpróbáltam egymásba rakni a különböző méretű javító spirálokat. Na, ezzel kellett volna kezdeni. Úgy egymásba bújnak, mint a matrjoskák. Kitakarítottam a ragasztós furatot, tettem bele egy mérettel nagyobb menetjavítót, abba a névleges méretűt, abba a csavart. Megállt, mint a cövek.

Tanulság? Az ember ne akarjon fáradtan sietni a szereléssel. Meg minden jó, ha csak a gyűrű zörög a végén. Meg gyorsabb a reszelő, mint az ebay csomag. Meg vajon mennyi idő kell az új gyűrűk bekopásához a használt hengerbe?

A bejegyzés trackback címe:

https://gt125.blog.hu/api/trackback/id/tr187229175

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása